Per pirmuosius savo gyvenimo metus vaikas atlieka didelį darbą – auga. Labai svarbu žinoti, kad vaiko fiziologinei raidai būdingi tam tikri amžiaus tarpsniai. Vaiko raidos išmanymas suteikia žinių, kaip reikėtų auklėti vaiką, kaip suprasti jo elgesį, kaip įvertinti ar vaikas vystosi sveikai.
Nepamirškite, kad kiekvieno vaiko raidos kelias yra labai individualus, taip pat vaiko vystymasis tam tikru periodu gali sustoti dėl įvairių priežasčių.
KŪDIKYSTĖ
0-1 mėnuo
Fizinė raida: miega net 80 proc. laiko. Gerai išsivysčiusios viduriniosios ir pailgosios smegenys. Gerai išsivystę klausos, uoslės, skonio, lytėjimo ir judėjimo pojūčiai. Atpažįsta motinos balsą. Laiko į ranką įdėtą daiktą. Pažintinė r.: mokosi klasikinio ir operantinio sąlygojimo būdu. Socialinė ir emocinė r.: pastebimi temperamentų skirtumai. Veido mimika parodomas susidomėjimas, skausmas, pasibjaurėjimas ir laimės pojūtis.
1-4 mėnesiai
Fizinė r.: formuojasi siekimo akimis gebėjimai. Skiria daiktų kontūrus ir stebi judančius daiktus. Skiria kalbos garsus. Formuojasi erdvės suvokimas. Žiūri įvairiaspalvius daiktus. 2 mėn. kūdikis, gulėdamas ant pilvo, pakelia galvą 90 laipsnių kampu. 4 mėnesių apsiverčia. Pažintinė r.: šiek tiek suvokia objektų judėjimą. Guguoja. Prisimena daiktus ir su jais atliekamus veiksmus. Socialinė ir emocinė r.: formuojasi subjektyvusis „aš“. Skiria kitų žmonių reiškiamas emocijas. Veido mimika išreiškia pyktį ir liūdesį.
4-8 mėnesiai
Fizinė r.: miega po 14 val. per parą. Valgo ir miega reguliariau. Reikia geležies papildų. Sulaukęs 4-6 mėnesių, kūdikis gali valgyti kietą maistą. Aplinką pažįsta per įvairius pojūčius. Sulaukęs 7 mėn. savarankiškai sėdi. Mėgina pasiekti daiktus, o pasiekęs juos griebia. Pažintinė r.: kartoja veiksmus ir stebi jų poveikį. Mokosi skirstydamas į kategorijas. „Čiauška“. Socialinė ir emocinė r.: susiformuoja prieraišumas, kūdikis nerimauja dėl išsiskyrimo, pajunta baimę pamatęs svetimus žmones, jaučiasi saugus su svarbiausiu globėju. Atsiranda veido išraiška rodanti baimę.
8-12 mėnesiai
Fizinė r.: 9 mėn. ropoja; perima daiktus iš vienos rankos į kitą. Sulaukę 12 mėn. daugelis kūdikių vaikšto. Taip pat daugelis kūdikių parodo, kuria ranka jiems patogiau ką nors daryti. Iki 12 mėn. kūdikis vidutiniškai septynis kartus perserga kvėpavimo takų ligomis. Pažintinė r.: naudoja priemones tikslui pasiekti. Gerai suvokia daiktų pastovumą. Mokosi mėgdžiodamas. Supranta 20-30 žodžių. Prasmingai naudoja gestus. Taria pirmuosius žodžius. Socialinė ir emocinė r.: visiškai susiformuoja subjektyvusis „aš“. Sulaukęs 8-10 mėn., kūdikis mėgina pelnyti kitų žmonių šypseną.
12-18 mėnesių
Fizinė r.: mergaičių geriau susiformavusi smulkioji motorika, o berniukų – stambioji. Vaikas bėgioja. Ridena kamuolį suaugusiajam. Vieną ant kito pastato du kubelius. Sudeda daiktus į dėžutę ir vėl juos išverčia. Pažintinė r.: mėgdžioja du veiksmus. 13 mėn. supranta apie 100 žodžių. 16 mėn. kūdikio žodyną sudaro 50 žodžių. Socialinė ir emocinė r.: vaikas jaučia mažesnę baimę, pamatęs svetimus žmones, silpnėja nerimas dėl išsiskyrimo.
18-24 mėnesių
Fizinė r.: dviejų metų vaiko ūgis sudaro pusę suaugusiojo ūgio. Užlipa ir nulipa laiptais. Atsispirdamas abiem kojomis pašoka nuo žemės. Pats valgo. Pažintinė r.: vartoja žodžius. Žaidžia vaidmenų žaidimus. 24 mėn. vaiko žodyną sudaro daugiau kaip 300 žodžių. Socialinė ir emocinė r.: pripažįsta save. Formuojasi kategoriškasis „aš“. Atsiranda veido išraiška, reiškianti pasididžiavimą, sumišimą ir gėdą.
ANKSTYVOJI VAIKYSTĖ
2-4 metai
Fizinė r.: stabilizuojasi augimo kreivė. Sulaukęs 3 m., išlaiko pusiausvyrą stovėdamas ant vienos kojos. 3-4 m. vaikšto pasistiebęs ant pirštų galų, važinėja triratuku. Kad bręstų smegenys vaikas su maistu turi gauti riebalų. Pažintinė r.: vaiko žodyną sudaro 600 žodžių. Naudojais simboliais. Socialinė ir emocinė r.: iki 2 m. susiformuoja lytinio tapatumo suvokimas. Sulaukus 3 m. – bendras žaidimas. Iki 4 m. stabilizuojasi lyties suvokimas. Žaidžiant pirmenybė teikiama tos pačios lyties draugams. Save apibūdina pagal dydį, lytį, amžių. Patirtis keičia temperamentą.
4-6 metai
Fizinė r.: šokinėja ir ant abiejų, ir ant vienos kojos. Rašo, piešia. Sulaukęs 4 m. gali vaikščioti 5 cm. pločio rąsteliu. Spardo ir gaudo kamuolį. Veria karolius. Lazda suduoda per kamuolį. Išsivysto periferinis mąstymas. Pažintinė r.: 6 m. vaiko žodyną sudaro 15 000 žodžių. Perprantama gramatika, foneminis kalbos lygmuo. Stabilizuojasi intelekto koeficiento rezultatai. Socialinė ir emocinė r.: lyties pastovumas. Pastovi draugystė. Asmens suvokimas.
VIDURINIOJI VAIKYSTĖ
6-9 metai
Fizinė r.: naudojasi žirklėmis, kitais įrankiais. Važinėja dviračiu. Sulaukus 8 m., susiformuoja kairės-dešinės rankos dominavimas. Erdvinis suvokimas ir pažinimas. Galutinai susiformuoja smulkioji motorika. Pažintinė r.: skaičių, tūrio, masės, tvermės supratimas. Gera induktyvioji argumentacija, prasta deduktyvioji argumentacija. Pagerėja darbinės atminties veiksmingumas. Socialinė ir emocinė r.: griežtai atskiriamos skirtingos lytys, nustatomos neformalios taisyklės dėl ribų pažeidimo. Susiformuoja penki pagrindiniai asmenybės bruožai. Berniukai ir mergaitės skirtingai bendrauja su tos pačios lyties bendraamžiais.
9-12 metai
Fizinė r.: išryškėja sportiniai gabumai. Galutinai susiformuoja figūros ir fono suvokimas. Prieš prasidedant lytinio brendimo laikotarpiui, mergaitės ima sparčiai augti, išryškėja antriniai lytiniai požymiai. Kai kurioms mergaitėms prasideda pirmosios mėnesinės. Pažintinė r.: ploto pastovumo suvokimas. Klasės įtraukimas į bendresnę kategoriją. Įsiminimo strategijos. Vykdomieji procesai. Socialinė ir emocinė r.: save apibūdina atsižvelgdami į psichologines savybes. Savigarba grindžiama neatitikimu tarp idealiojo ir realiojo „aš“. Savęs suvokimas skiriasi priklausomai nuo įvairių gebėjimų (pavyzdžiui: akademiniai, sportiniai) sričių.
PAAUGLYSTĖ
12-15 metų
Fizinė r.: prieš prasidedant lytinio brendimo laikotarpiui, berniukai ima sparčiai augti, išryškėja antriniai lytiniai požymiai. Iki 15 m. daugeliui mergaičių prasideda pirmosios mėnesinės. Daugeliui berniukų tarp 13-14 m. įvyksta pirmoji ejakuliacija. Atsiranda lytinis potraukis. Mergaitėms padaugėja kūno riebalų, o berniukams – sumažėja. Tobulėja sportiniai gebėjimai. Pažintinė r.: sistemiškas problemų sprendimas. Paaugliškas egocentrizmas. Tobulėja vykdomieji procesai. Akademinis mokymasis. Socialinė ir emocinė r.: susilpnėja savigarba. Suvokiami lyčių vaidmenys. Suvokiamas etninis tapatumas. Kyla konfliktų su tėvais dėl drabužių, grįžimo namo laiko ir pan. Draugystės tampa artimesnės.
15-18 metų
Fizinė r.: sulaukusios 16 m. mergaitės pasieka savo ūgį. Kai kurie berniukai auga ir po 18 m. Berniukų koordinacija geresnė negu mergaičių. Padaugėja nėštumo atvejų. Pažintinė r.: gebėjimas formalias operacijas taikyti realiame pasaulyje. Nemažai paauglių turi darbą. Socialinė ir emocinė r.: sustiprėja savigarba.
LITERATŪRA
1. Boyd D., Bee H. Augantis vaikas. – Vilnius: Vaistų žinios, 2011. – 782 p.
2. Helbriugė T., Vimpfenas J. H. Pirmosios 365 dienos. Kūdikio vystymasis. – Vilnius: Avicena, 1998. – 208 p.
Rasa Juknevičienė,
2012 08 02
Nepamirškite, kad kiekvieno vaiko raidos kelias yra labai individualus, taip pat vaiko vystymasis tam tikru periodu gali sustoti dėl įvairių priežasčių.
KŪDIKYSTĖ
0-1 mėnuo
Fizinė raida: miega net 80 proc. laiko. Gerai išsivysčiusios viduriniosios ir pailgosios smegenys. Gerai išsivystę klausos, uoslės, skonio, lytėjimo ir judėjimo pojūčiai. Atpažįsta motinos balsą. Laiko į ranką įdėtą daiktą. Pažintinė r.: mokosi klasikinio ir operantinio sąlygojimo būdu. Socialinė ir emocinė r.: pastebimi temperamentų skirtumai. Veido mimika parodomas susidomėjimas, skausmas, pasibjaurėjimas ir laimės pojūtis.
1-4 mėnesiai
Fizinė r.: formuojasi siekimo akimis gebėjimai. Skiria daiktų kontūrus ir stebi judančius daiktus. Skiria kalbos garsus. Formuojasi erdvės suvokimas. Žiūri įvairiaspalvius daiktus. 2 mėn. kūdikis, gulėdamas ant pilvo, pakelia galvą 90 laipsnių kampu. 4 mėnesių apsiverčia. Pažintinė r.: šiek tiek suvokia objektų judėjimą. Guguoja. Prisimena daiktus ir su jais atliekamus veiksmus. Socialinė ir emocinė r.: formuojasi subjektyvusis „aš“. Skiria kitų žmonių reiškiamas emocijas. Veido mimika išreiškia pyktį ir liūdesį.
4-8 mėnesiai
Fizinė r.: miega po 14 val. per parą. Valgo ir miega reguliariau. Reikia geležies papildų. Sulaukęs 4-6 mėnesių, kūdikis gali valgyti kietą maistą. Aplinką pažįsta per įvairius pojūčius. Sulaukęs 7 mėn. savarankiškai sėdi. Mėgina pasiekti daiktus, o pasiekęs juos griebia. Pažintinė r.: kartoja veiksmus ir stebi jų poveikį. Mokosi skirstydamas į kategorijas. „Čiauška“. Socialinė ir emocinė r.: susiformuoja prieraišumas, kūdikis nerimauja dėl išsiskyrimo, pajunta baimę pamatęs svetimus žmones, jaučiasi saugus su svarbiausiu globėju. Atsiranda veido išraiška rodanti baimę.
8-12 mėnesiai
Fizinė r.: 9 mėn. ropoja; perima daiktus iš vienos rankos į kitą. Sulaukę 12 mėn. daugelis kūdikių vaikšto. Taip pat daugelis kūdikių parodo, kuria ranka jiems patogiau ką nors daryti. Iki 12 mėn. kūdikis vidutiniškai septynis kartus perserga kvėpavimo takų ligomis. Pažintinė r.: naudoja priemones tikslui pasiekti. Gerai suvokia daiktų pastovumą. Mokosi mėgdžiodamas. Supranta 20-30 žodžių. Prasmingai naudoja gestus. Taria pirmuosius žodžius. Socialinė ir emocinė r.: visiškai susiformuoja subjektyvusis „aš“. Sulaukęs 8-10 mėn., kūdikis mėgina pelnyti kitų žmonių šypseną.
12-18 mėnesių
Fizinė r.: mergaičių geriau susiformavusi smulkioji motorika, o berniukų – stambioji. Vaikas bėgioja. Ridena kamuolį suaugusiajam. Vieną ant kito pastato du kubelius. Sudeda daiktus į dėžutę ir vėl juos išverčia. Pažintinė r.: mėgdžioja du veiksmus. 13 mėn. supranta apie 100 žodžių. 16 mėn. kūdikio žodyną sudaro 50 žodžių. Socialinė ir emocinė r.: vaikas jaučia mažesnę baimę, pamatęs svetimus žmones, silpnėja nerimas dėl išsiskyrimo.
18-24 mėnesių
Fizinė r.: dviejų metų vaiko ūgis sudaro pusę suaugusiojo ūgio. Užlipa ir nulipa laiptais. Atsispirdamas abiem kojomis pašoka nuo žemės. Pats valgo. Pažintinė r.: vartoja žodžius. Žaidžia vaidmenų žaidimus. 24 mėn. vaiko žodyną sudaro daugiau kaip 300 žodžių. Socialinė ir emocinė r.: pripažįsta save. Formuojasi kategoriškasis „aš“. Atsiranda veido išraiška, reiškianti pasididžiavimą, sumišimą ir gėdą.
ANKSTYVOJI VAIKYSTĖ
2-4 metai
Fizinė r.: stabilizuojasi augimo kreivė. Sulaukęs 3 m., išlaiko pusiausvyrą stovėdamas ant vienos kojos. 3-4 m. vaikšto pasistiebęs ant pirštų galų, važinėja triratuku. Kad bręstų smegenys vaikas su maistu turi gauti riebalų. Pažintinė r.: vaiko žodyną sudaro 600 žodžių. Naudojais simboliais. Socialinė ir emocinė r.: iki 2 m. susiformuoja lytinio tapatumo suvokimas. Sulaukus 3 m. – bendras žaidimas. Iki 4 m. stabilizuojasi lyties suvokimas. Žaidžiant pirmenybė teikiama tos pačios lyties draugams. Save apibūdina pagal dydį, lytį, amžių. Patirtis keičia temperamentą.
4-6 metai
Fizinė r.: šokinėja ir ant abiejų, ir ant vienos kojos. Rašo, piešia. Sulaukęs 4 m. gali vaikščioti 5 cm. pločio rąsteliu. Spardo ir gaudo kamuolį. Veria karolius. Lazda suduoda per kamuolį. Išsivysto periferinis mąstymas. Pažintinė r.: 6 m. vaiko žodyną sudaro 15 000 žodžių. Perprantama gramatika, foneminis kalbos lygmuo. Stabilizuojasi intelekto koeficiento rezultatai. Socialinė ir emocinė r.: lyties pastovumas. Pastovi draugystė. Asmens suvokimas.
VIDURINIOJI VAIKYSTĖ
6-9 metai
Fizinė r.: naudojasi žirklėmis, kitais įrankiais. Važinėja dviračiu. Sulaukus 8 m., susiformuoja kairės-dešinės rankos dominavimas. Erdvinis suvokimas ir pažinimas. Galutinai susiformuoja smulkioji motorika. Pažintinė r.: skaičių, tūrio, masės, tvermės supratimas. Gera induktyvioji argumentacija, prasta deduktyvioji argumentacija. Pagerėja darbinės atminties veiksmingumas. Socialinė ir emocinė r.: griežtai atskiriamos skirtingos lytys, nustatomos neformalios taisyklės dėl ribų pažeidimo. Susiformuoja penki pagrindiniai asmenybės bruožai. Berniukai ir mergaitės skirtingai bendrauja su tos pačios lyties bendraamžiais.
9-12 metai
Fizinė r.: išryškėja sportiniai gabumai. Galutinai susiformuoja figūros ir fono suvokimas. Prieš prasidedant lytinio brendimo laikotarpiui, mergaitės ima sparčiai augti, išryškėja antriniai lytiniai požymiai. Kai kurioms mergaitėms prasideda pirmosios mėnesinės. Pažintinė r.: ploto pastovumo suvokimas. Klasės įtraukimas į bendresnę kategoriją. Įsiminimo strategijos. Vykdomieji procesai. Socialinė ir emocinė r.: save apibūdina atsižvelgdami į psichologines savybes. Savigarba grindžiama neatitikimu tarp idealiojo ir realiojo „aš“. Savęs suvokimas skiriasi priklausomai nuo įvairių gebėjimų (pavyzdžiui: akademiniai, sportiniai) sričių.
PAAUGLYSTĖ
12-15 metų
Fizinė r.: prieš prasidedant lytinio brendimo laikotarpiui, berniukai ima sparčiai augti, išryškėja antriniai lytiniai požymiai. Iki 15 m. daugeliui mergaičių prasideda pirmosios mėnesinės. Daugeliui berniukų tarp 13-14 m. įvyksta pirmoji ejakuliacija. Atsiranda lytinis potraukis. Mergaitėms padaugėja kūno riebalų, o berniukams – sumažėja. Tobulėja sportiniai gebėjimai. Pažintinė r.: sistemiškas problemų sprendimas. Paaugliškas egocentrizmas. Tobulėja vykdomieji procesai. Akademinis mokymasis. Socialinė ir emocinė r.: susilpnėja savigarba. Suvokiami lyčių vaidmenys. Suvokiamas etninis tapatumas. Kyla konfliktų su tėvais dėl drabužių, grįžimo namo laiko ir pan. Draugystės tampa artimesnės.
15-18 metų
Fizinė r.: sulaukusios 16 m. mergaitės pasieka savo ūgį. Kai kurie berniukai auga ir po 18 m. Berniukų koordinacija geresnė negu mergaičių. Padaugėja nėštumo atvejų. Pažintinė r.: gebėjimas formalias operacijas taikyti realiame pasaulyje. Nemažai paauglių turi darbą. Socialinė ir emocinė r.: sustiprėja savigarba.
LITERATŪRA
1. Boyd D., Bee H. Augantis vaikas. – Vilnius: Vaistų žinios, 2011. – 782 p.
2. Helbriugė T., Vimpfenas J. H. Pirmosios 365 dienos. Kūdikio vystymasis. – Vilnius: Avicena, 1998. – 208 p.
Rasa Juknevičienė,
2012 08 02