Siekiant, kad vaiko raida vyktų normaliai ir pažinimo gebėjimai nuolat vystytųsi, būtina skatinti vaiką tyrinėti aplinkinį pasaulį ir žmonių gyvenimą.
Vaikai iš prigimties yra tyrinėtojai. Jie aplinką tyrinėja per pojūčius. Vaikas nuolat turi matyti, girdėti, liesti, uosti, ragauti (O. Monkevičienė ir kt., 2001).
Pedagogo vaidmuo vaiko tyrinėjimuose neabejotinai yra labai svarbus. Aktyvus pedagogo domėjimasis vaiko veikla, stiprina jo troškimus, kuo daugiau sužinoti, suteikia ryžto tęsti tyrinėjimus (D. T. Dodge, 2008).
Kėdainių mokykloje-darželyje „Puriena“ 2014 m. vykdomas projektas „Vanduo. Vandens telkiniai“, kurio metu: suorganizuotas rajoninis jaunesniojo mokyklinio, priešmokyklinio bei ikimokyklinio amžiaus vaikų piešinių konkursas – paroda „Lietuvos vandens telkiniai“ (lapkričio – gruodžio mėn.); parengta plakatų „Saugokime vandens telkinius“ paroda (skirta pasaulinei vandens dienai paminėti) (kovo mėn.); pristatytas spektaklis „Lašiuko kelionė“ (balandžio mėn.); braižyti mąstymo žemėlapiai (spalio mėn.).
Tenkinant ugdytinių smalsumą projekto „Vanduo. Vandens telkiniai“ metu pradinių klasių mokiniai, priešmokyklinio ir ikimokyklinio amžiaus vaikai atliko įvairius bandymus, tyrimus su vandeniu.
Tyrinėdami vaikai sužinojo daug naujo, atvėrė dar neregėtą, nuostabų pasaulį...
Vaikams buvo pasakojama, koks vanduo stebukladarys: jis gali virsti debesiu, lietumi, rasa, rūku, sniegu, ledu, kruša. Aiškinomės, koks vanduo stiprus: jis gali sugriauti tvirčiausias uolas, paversdamas jas smėliu. Vaikai susipažino su vandens būkle žiemą, suvokė svarbias ekologines problemas, susijusias su vandens tarša, jo tausojimo ir švarinimo būtinybe. Vandeniu galima keliauti, vandens reikia ir malūnams, malantiems miltus, jis suka elektrinių turbinas, tiekiančias mums elektrą, todėl namuose šviečia lemputės, galime klausytis radijo, žiūrėti televizorių. Vanduo būtinas ir kilus gaisrui. Susipažinę su vandens svarba, vaikai piešė kūrybinius darbelius.
Vandens paviršius yra tarsi nematomas tinklas. Eksperimentai labai prasmingi siekiant vaizdžiai pademonstruoti vaikui, koks svarbus gyvybei vanduo. Matydami, kaip augalai trokšta be gėlo vandens, vaikai nesunkiai gali įsivaizduoti, kas būtų, jeigu pristigtume vandens mes, žmonės. Vaikai gerai išmano asmens higienos taisykles, draugauja su muilu ir rankšluosčiu, dantų šepetuku ir pasta.
Bandymuose, tyrimuose atsispindėjo lašiuko kelionė, vandens išdaigos, spalvų įvairovė, nuotaika, kalba. Ugdytiniai sužinojo, kad vanduo tirpina medžiagas, keičia savo pavidalą. Susipažino su sąvokomis: sunkus-lengvas (metalinis žiogelis, spalvoti akmenukai, juodžemis, popieriaus lapas, pienas, guašas, plastikinis kamuoliukas, popierinis laivelis), švarus-nešvarus (sniegas), karštas-šaltas, saldus-sūrus (cukrus, druska), tirpsta- netirpsta. Kalbindami vandenį vaikai sužinojo, kad oro slėgis didesnis už vandens svorį, kad vanduo atspindi nuotaiką.
Kėdainių mokyklos-darželio „Puriena“ ugdytiniai teigė, jog bandymai, tyrimai jiems labai patiko. Kuo dažniau sudarykime galimybes vaikams tyrinėti, eksperimentuoti. Svarbu, kad būtų žaidžiama nuotaikingai, džiaugsmingai, su įkvėpimu.
Vaikai iš prigimties yra tyrinėtojai. Jie aplinką tyrinėja per pojūčius. Vaikas nuolat turi matyti, girdėti, liesti, uosti, ragauti (O. Monkevičienė ir kt., 2001).
Pedagogo vaidmuo vaiko tyrinėjimuose neabejotinai yra labai svarbus. Aktyvus pedagogo domėjimasis vaiko veikla, stiprina jo troškimus, kuo daugiau sužinoti, suteikia ryžto tęsti tyrinėjimus (D. T. Dodge, 2008).
Kėdainių mokykloje-darželyje „Puriena“ 2014 m. vykdomas projektas „Vanduo. Vandens telkiniai“, kurio metu: suorganizuotas rajoninis jaunesniojo mokyklinio, priešmokyklinio bei ikimokyklinio amžiaus vaikų piešinių konkursas – paroda „Lietuvos vandens telkiniai“ (lapkričio – gruodžio mėn.); parengta plakatų „Saugokime vandens telkinius“ paroda (skirta pasaulinei vandens dienai paminėti) (kovo mėn.); pristatytas spektaklis „Lašiuko kelionė“ (balandžio mėn.); braižyti mąstymo žemėlapiai (spalio mėn.).
Tenkinant ugdytinių smalsumą projekto „Vanduo. Vandens telkiniai“ metu pradinių klasių mokiniai, priešmokyklinio ir ikimokyklinio amžiaus vaikai atliko įvairius bandymus, tyrimus su vandeniu.
Tyrinėdami vaikai sužinojo daug naujo, atvėrė dar neregėtą, nuostabų pasaulį...
Vaikams buvo pasakojama, koks vanduo stebukladarys: jis gali virsti debesiu, lietumi, rasa, rūku, sniegu, ledu, kruša. Aiškinomės, koks vanduo stiprus: jis gali sugriauti tvirčiausias uolas, paversdamas jas smėliu. Vaikai susipažino su vandens būkle žiemą, suvokė svarbias ekologines problemas, susijusias su vandens tarša, jo tausojimo ir švarinimo būtinybe. Vandeniu galima keliauti, vandens reikia ir malūnams, malantiems miltus, jis suka elektrinių turbinas, tiekiančias mums elektrą, todėl namuose šviečia lemputės, galime klausytis radijo, žiūrėti televizorių. Vanduo būtinas ir kilus gaisrui. Susipažinę su vandens svarba, vaikai piešė kūrybinius darbelius.
Vandens paviršius yra tarsi nematomas tinklas. Eksperimentai labai prasmingi siekiant vaizdžiai pademonstruoti vaikui, koks svarbus gyvybei vanduo. Matydami, kaip augalai trokšta be gėlo vandens, vaikai nesunkiai gali įsivaizduoti, kas būtų, jeigu pristigtume vandens mes, žmonės. Vaikai gerai išmano asmens higienos taisykles, draugauja su muilu ir rankšluosčiu, dantų šepetuku ir pasta.
Bandymuose, tyrimuose atsispindėjo lašiuko kelionė, vandens išdaigos, spalvų įvairovė, nuotaika, kalba. Ugdytiniai sužinojo, kad vanduo tirpina medžiagas, keičia savo pavidalą. Susipažino su sąvokomis: sunkus-lengvas (metalinis žiogelis, spalvoti akmenukai, juodžemis, popieriaus lapas, pienas, guašas, plastikinis kamuoliukas, popierinis laivelis), švarus-nešvarus (sniegas), karštas-šaltas, saldus-sūrus (cukrus, druska), tirpsta- netirpsta. Kalbindami vandenį vaikai sužinojo, kad oro slėgis didesnis už vandens svorį, kad vanduo atspindi nuotaiką.
Kėdainių mokyklos-darželio „Puriena“ ugdytiniai teigė, jog bandymai, tyrimai jiems labai patiko. Kuo dažniau sudarykime galimybes vaikams tyrinėti, eksperimentuoti. Svarbu, kad būtų žaidžiama nuotaikingai, džiaugsmingai, su įkvėpimu.
Vanduo! Tu neturi nei skonio, nei kvapo, nei spalvos,
tavęs neįmanoma aprašyti,
tavimi mėgaujasi, nežinodami, kas tu toks.
Negalima pasakyti, kad tu reikalingas gyvenimui,
tu – pats gyvenimas...
Tu pats didžiausias turtas pasaulyje...
Antuanas de Sent Egziuperi
tavęs neįmanoma aprašyti,
tavimi mėgaujasi, nežinodami, kas tu toks.
Negalima pasakyti, kad tu reikalingas gyvenimui,
tu – pats gyvenimas...
Tu pats didžiausias turtas pasaulyje...
Antuanas de Sent Egziuperi
LITERATŪRA
1. Monkevičienė O. ir kt. Ankstyvojo ugdymo vadovas: vaikas iki trejų metų: tėvams, globėjams, pedagogams, 2001. Vilnius: Minklės leidyba. 151 p.
2. Dodge D. T. Ankstyvojo amžiaus vaikų ugdymas: vadovas tėvams, 2008. Vilnius: Presvika. 38 p.
1. Monkevičienė O. ir kt. Ankstyvojo ugdymo vadovas: vaikas iki trejų metų: tėvams, globėjams, pedagogams, 2001. Vilnius: Minklės leidyba. 151 p.
2. Dodge D. T. Ankstyvojo amžiaus vaikų ugdymas: vadovas tėvams, 2008. Vilnius: Presvika. 38 p.
https://www.youtube.com/watch?v=mtkEFJYOfKs